شاید این جمعه بیاید شاید
اگر منتظر واقعی هستی امر به معروف و نهی از منکر را فراموش نکن!

چراغ‌های مسجد دسته دسته روشن می‌شوند. الحمدلله، ده شب مجلس با آبروداری برگزار شد.

آقا سید مهدی که از پله‌های منبر پایین می‌آید، حاج شمس‌الدین ـ بانی مجلس ـ هم کم کم از میان جمعیت راه باز می‌کند تا برسد بهش.

جمعیت هم همینطور که سلام می‌کنند راه باز می‌کنند تا دم در مسجد.

وقت خداحافظی، حاجی دست می کند جیب کتش…

آقا سید، ناقابل، اجرتون با صاحب اصلی محفل…

دست شما درد نکند، بزرگوار!

سید پاکت را بدون اینکه حساب کتاب کند، می‌گذارد پر قبایش. مدت‌ها بود که دخل را سپرده بود دست دیگری!

آقا سید، حاج مرشد شما رو تا دم در منزل همراهی می‌کنن…

حاج مرشد، پیرمرد ۵۰ ، ۶۰ ساله، لبخندزنان نزدیک می‌شود. التماس دعای حاج شمس و راهی راه…

***

زن، خیلی جوان نبود. اما هنوز سن میانسالی‌اش هم نرسیده بود. مضطرب، این طرف آن طرف را نگاه می‌کرد.

زیر تیر چراغ برق خیابان لاله زار، جوراب شلواری توری، رنگ تند لب‌ها، گیس‌های پریشان… رنگ دیگری به خود گرفته بود.

دوره و زمونه‌ای نبود که معترضش بشوند…

***




ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 19 آذر 1392 :: نویسنده : مریم آ

دیشب به خبری فکر می کردم که چند سال پیش اتفاق افتاد.

وقتی سونامی بزرگی در کشور اندونزی اتفاق افتاد، یکی از بازماندگان این حادثه پیراهن چلسی بر تن داشت.
پیراهنی  که بر روی آن شماره و نام بازیکن مورد علاقه ی او ثبت شده بود.
بازیکن به صورت اتفاقی پیراهن خود را بر تن این کودک می بیند.
او به کشور اندونزی به دیدار این کودک می رود و هزینه ی تحصیل او را متقبل می شود!

در این خبر نه به عظمت سونامی فکر می کردم و نه ارزش کاری که این بازیکن فوتبال انجام داد.

به این فکر می کردم که آیا حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در روز قیامت، از کسانی که لباس ایشان را بر تن داشتند، شفاعت نمی کند؟
کسانی که حاضر شدند متلک بشنود، نگاه سنگین مردم را تحمل کنند ولی پوشش فاطمه ی زهرا  (درود خدا بر او باد) و حجاب کاملشان را کنار نگذارند.

خدایا!  چادر سیاه بر سر ما و پیراهن سیاه امام حسین علیه السلام  بر تن برادران ما در ایام محرم و شبهای هیئتی چه ارزشی دارد؟ میدانم که ارزشش حداقل از پیراهن چلسی بیشتر و بیشتر است.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


مجموعه ای از رهنمودهای امام خامنه ای دامت برکاته پیرامون بزرگترین و مظلومترین واجب فراموش شده اسلام، امر به معروف و نهی از منکر، جهت گسترش فرمایشات ایشان و ایجاد الگویی برتر در این فریضه عظیم الهی به کوشش معاونت جریان سازی رهپویان معروف گردآوری شده است که در قالب کلیپ های صوتی متنوع و باکیفیت آماده شده است. امید که دوستان با استفاده هرچه بیشتر و بهتر بتوانند قدمی در گسترش این فریضه عظیم الهی بردارند.

 

عنوان

دانلود

مشخصات فایل

دوره آموزشی امر به معروف توسط امام خامنه ای قسمت اول down

MP3

 ۱٫۲۵ MB

03:37″

دوره آموزشی امر به معروف توسط امام خامنه ای قسمت دوم down

MP3

 ۱٫۴۲ MB

04:07″

دوره آموزشی امر به معروف توسط امام خامنه ای قسمت سوم down

MP3

 ۲٫۵۰ MB

02:42″

دوره آموزشی امر به معروف توسط امام خامنه ای قسمت چهارم down

MP3

 ۳٫۵۴ MB

03:51″

دوره آموزشی امر به معروف توسط امام خامنه ای قسمت پنجم down

MP3

 ۴٫۸۳ MB

05:16″

دوره آموزشی امر به معروف توسط امام خامنه ای قسمت ششم down

MP3

 ۴٫۷۶ MB

03:27″

دوره آموزشی امر به معروف توسط امام خامنه ای قسمت هفتم down

MP3

 ۴٫۸۴ MB

05:14″

     
     

 

دانلود کامل فایل فشرده دوره آموزشی





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 11 آذر 1392 :: نویسنده : مریم آ
اهمیت شیوه ها :

پیامبر اکرم ( ص) فرمود : هر که امر به معروف می کند ، باید شیوه اش نیز معروف باشد .
قرآن می فرماید : نیکی در این نیست که از بی راهه به خانه ها وارد شوید ، نیکی در این است که از راه آن وارد شوید .
آری ، برای هر معروف و منکری برای هر شخصی در هر زمان و منکری شیوه ای خاص لازم است که اگر مراعات نشود امکان دارد اثر منفی دهد. و در اینجا بد نیست بعضی از معروفترین شیوه ها و ابزاری که در مسیر امر به معروف و نهی از منکر مؤثر است را بررسی کنیم

1- شیوه آئینه وار :
 

درروایات ماآمده که المؤمن برآه المؤمن یعنی ازویژگی هاوصفات مؤمن این است که آیینه برادرمؤمن خودباشد
ازاین کلام نورانی درابعادمختلف تربیتی می توان استفاده کردوازاین جمله نکات زیررا در مورد شیوه امر به معروف می توانیم استنباط کنیم :
1- از روی صفا عیب را میگوید نه از روی غرض و کینه
2- زمانی عیب را نشان می دهد که خودش گرد و غبار زده نباشد .
3- مراعات مقام و مدال را نمی کندوبین افرادتفاوت قائل نمی شود
4- عیب را بزرگتر از آنچه که هست نشان نمی دهد
5- همراه با نشان دادن عیب نقاط قوت را هم نشان می دهد .
6- عیب را روبرو میگوید نه پشت سر
7- عیب را بی سر و صدا می گوید
8- عیب را در دل نگه نمی دارد و همین که از کنارش رد شدی ، عیب از صفحه او پاک می شود .
9- آئینه را اگر شکستی، خرده های آن هم زشت و زیبا را نشان می دهد. و همین طور مومن را اگر شکستی و تحقیر کردی باز دست از حرفش برنمی دارد.
10- اگر آئینه عیب من را گفت، باید خودم را اصلاح کنم، نه آنکه آئینه را بشکنم. آری! اگر مسلمانی نهی از منکر کند، شما گناه را از خود دور کنید و به انتقاد کننده اعتراض نکنید.



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


یکشنبه 10 آذر 1392 :: نویسنده : مریم آ
الف: عوامل درونى

1- جهل‏
 كودكانى كه از والدین خود اطاعت نمى كنند، به خاطر آن است كه اسرار كلام والدین را نمى‏فهمند.
 انبیا به مردم منحرف مى‏گفتند: ((شما جاهلید وگرنه در برابر ما این همه سرسختى نشان نمى‏دادید)).(1)

 2- تعصّب‏
 تعصّب، زمانى مفید و مثبت است كه پافشارى بر اهداف و آرمانهاى مقدس و مستدل باشد، ولى اكثر تعصبات، ریشه ملى و قومى و حزبى و نژادى و شغلى و ... دارد و بر پایه موهومات و رسومات و پندارهاى فردى و اجتماعى است.
 تعصب، دودى است كه جلو دید چشم را مى‏گیرد و فرد هیچ حقیقتى جز راه و رسم خود نمى‏پذیرد.
 خداوند مى‏فرماید: اگر ما این كتاب را بر غیر عرب نازل مى‏كردیم، عرب‏ها به خاطر تعصب نابجا تسلیم نمى‏شدند.(2)

 3- تكبر
 سرچشمه تكبر، سن و علم و مال و شكل و قبیله و مقام و حزب و فرزند و امثال آنهاست.
 شخصى به محضر امام آمد و گفت: ((من از لباس فاخر و منزل و مركب خوب استفاده مى‏كنم، آیا این نشانه تكبر است))؟
 حضرت فرمود: ((نشانه تكبّر آن است كه حرف حق را نپذیرى)).(3) آرى چه بسیارند فقراى متكبّر و اغنیاى پذیرنده.

 4- لقمه حرام‏
 امام حسین (‏علیه السّلام) روز عاشورا به لشگریان یزید فرمود: ((دلیل آنكه امر به معروف و نهى از منكر در شما اثر نمى‏كند آن است كه شكم‏هاى شما از حرام پر شده است)).(4)

ب: عوامل بیرونى

1- تبلیغات سوء
 یكى از شیوه‏هاى مخالفان آن است كه شخصیت پاكان و صالحان را در جامعه مخدوش كنند تا امر و نهى آنها بى اثر شود.
 تبلیغات سوء كار را به جایى مى‏رساند كه مردم، انبیا را مجنون و ساحر؛ یوسف‏(‏علیه السّلام) را متهم؛ حضرت على (‏علیه السّلام) را واجب القتل؛ امام حسین‏(‏علیه السّلام) را شورشى؛ و خدمت به یزید را عبادت دانستند.

 2- تعارضات تربیتى‏
 تعارض میان مدرسه و منزل در مسائل دینى و تربیتى باعث مى‏شود تا فرزند دچار سردرگمى شود. در مدرسه با نماز آشنا مى‏شود امّا در خانه والدینش نماز نمى‏خوانند.
 تعارض میان سفارش به صرفه‏جویى در سخن و اسراف در عمل، اعتقاد شنونده را نسبت به گوینده كم مى‏كند .

 3- طاغوت‏ها
 در قرآن، بارها جمله ((یَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللّه)) به كار رفته است. افرادى كه مانع راه خدا مى‏شوند معمولاً طاغوتها هستند، البتّه سرمایه داران دنیا طلب ویا دوستان فاسد یا والدین و همسر و استاد و مشاوران ناباب نیز مصداق این آیه مى‏باشند.

 4- مشكلات اقتصادى‏
 قرآن در دعوت مردم به عبادت، مى‏فرماید:
 ((فَلْیَعبدوا رَبَّ هذا الْبَیت الَّذِى اَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُم مِن خَوْف))(5)؛ ((مردم باید بنده خدا باشند؛ او آنان را از گرسنگى و ناامنى نجات داد.)) در اینجا، خداوند تأمین نیازهاى اولیه مردم را زمینه دعوت آنان به عبادت قرار داده است.

پی نوشت ها :

1.
سوره اعراف، آیه 64 ؛ انعام، 111 ؛ هود، 29 ؛ زمر، 64 و احقاف، 23.
2.
سوره شعراء، آیه 198 و 199.
3. كافى، ج‏2، ص‏311.
4. بحارالانوار، ج 45، ص 8.
5. سوره قریش، آیه 3 و 4.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :



 

1- آثار اجتماعی :
 

امر به معروف و نهی از منکر پدیده ای اجتماعی می باشد و ارزنده ترین آثار آن در اجتماع نمود پیدا می کند از آن جمله :

الف – اجرای احکام اسلامی :
 

امر به معروف و نهی از منکر به عنوان اصل نظارت عمومی یا ضمانت اجرایی قوانین اسلامی مطرح می باشد،بدین معنی که خداوند حکیم برای پیاده شدن قوانین حیات بخش اسلام، علاوه بر همه پیش بینی هایی که نمود،نظارت بر حسن اجرای آن را به عهده فرد فرد جامعه اسلامی، از هر قشری نهاده است. بر این اساس، هرمسلمانی با امر به معروف و نهی از منکر به اجرای صحیح احکام اسلام کمک کرده و در واقع یک نیروی اجرایی و ناظر جدی آن محسوب می شود.

ب- عدالت اجتماعی :
 

نظارت عمومی بر حسن اجرای احکام عدالت گستر اسلام،زمینه فراگیرعدالت اجتماعی رافراهم می سازدوضمن تعدیل ثروتهای جامعه،زندگی عادلانه ای بای اقشار مختلف مردم فراهم ساخت.



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


یکشنبه 10 آذر 1392 :: نویسنده : مریم آ

امر به معروف، نشانه عشق انسان به مكتب است.

 امر به معروف، نشانه عشق انسان به مردم است.

 امر به معروف، نشانه تعهد و سوز و علاقه انسان به سلامتى جامعه است.

 امر به معروف، نشانه تولّى و تبرّى است.

امر به معروف، نشانه آزادى در جامعه است.

 امر به معروف، نشانه ارتباط میان آحاد مردم است.

 امر به معروف، نشانه فطرت بیدار است.

 امر به معروف، حضور و غیاب واجبات است  چرا نماز نخواندى ؟ چرا روزه نگرفتى؟

امر به معروف، ضامن اجراى تمام واجبات و نهى از منكر، ضامن ترك همه محرمات است.

 امر به معروف، تشویق نیكوكاران در جامعه است.

 امر به معروف، تذكر و آگاه كردن افراد جاهل است

 نهى از منكر، تلخ كردن كام خلافكاران است

امر به معروف و نهى از منكر، گاز و ترمزى است كه ماشین جامعه راهدایت می‏كند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


یکشنبه 10 آذر 1392 :: نویسنده : مریم آ




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :



 


قرآن مى‏فرماید: اگر مردم مناطق ایمان آورند و تقوا پیشه كنند (كه یكى از مصادیق تقوى امر به معروف و نهى از منكر است) به طور قطع، از آسمان و زمین بركاتى خواهیم گشود.(1)
 امام باقر (ع) مى‏فرماید: با امر به معروف و نهى از منكر، كسبها حلال و زمین‏ها آباد مى‏شود.(2)
 و در جاى دیگر مى‏فرماید: مقدار باران در هر سال یكسان است؛ ولى اگر مردم گناه كردند، خداوند مسیر باران را تغییر مى‏دهد. سپس ایشان براى هر گناهى آثارى را بیان فرمود :
 -  اگر در جامعه زنا زیاد شود، سكته و مرگ ناگهانى زیاد مى‏شود.
 -  اگر كم فروشى رایج شود، قحطى پیدا مى‏شود.
 -  اگر زكات پرداخت نشود، بركات زمین كم مى‏شود.
 -  اگر پیمان شكنى و بى وفایى زیاد شد، دشمن غالب مى‏شود.
 -  اگر صله رحم قطع شود، اموال به دست نااهلان مى‏افتد.
 -  اگر امر به معروف و نهى از منكر ترك شود، اشرار بر مردم تسلط مى‏یابند؛         بنحوى كه فریادها بى اثر مى‏شود.(3)

1) اعراف / 96.
2) تحل المكاسب و تعمر الارض (تفسیر نمونه ج 3 ص 38).
3) بحار، ج 97، ص 72.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :



 1 - نجات از قهر خدا
 امیرالمؤمنین (ع) فرمود: هر كس منكر و خلافى را دید و قلباً از آن ناراحت شد، همانا از قهر خدا نجات پیدا كرده و تن به سلامت برده است؛ و هر كس با زبان از كار خلاف نهى كرد، به پاداش رسیده است.
  2 - بهره از الطاف خدا
 هر كس با شمشیر و قوت و قدرت براى عزت كلمة الله قیام كند، به واقعیت الطاف الهى رسیده است.(1)
 هر كس بدعتگزارى را با نهى از منكر بترساند، خداوند قلبش را از ایمان پركند؛ ولى اگر نسبت به او نرمش نشان دهد، قانون خدا را تحقیر كرده است.
  3 - نشانه بهترین بودن‏
 پیامبر اكرم (ص) فرمود: بهترین مردم كسى است كه مردم را به معروف دعوت كند.(2)
 و برعكس، اگر كسى در برابر معروف و منكر هیچ گونه احساسى نداشته باشد، انسانیت او دگرگون شده است؛ بنحوى كه دیگر حرف خیرى را نمى‏پذیرد.(3)
  4 - اثر امر به معروف در خود انسان‏
 حضرت على (ع) به فرزندش فرمود: امر به معروف كن تا اهل معروف باشى.(4)
 آرى! همان گونه كه هر كس لباس مى‏شوید، دست خودش نیز پاك مى‏شود، كسى كه مردم را به خیر دعوت مى‏كند، به طور طبیعى سعى مى‏كند تا خودش نیز به آن كارى عمل كند كه به دیگران سفارش مى‏كند.
  5 - شركت در همه ثوابها
 در روایات متعدد مى‏خوانیم: هر كس مردم را به كار خیر راهنمائى و سفارش و دعوت كند و مردم به خاطر دعوت او آن كار را انجام دهند، دعوت كننده در پاداش شریك مى‏شود؛ بدون آنكه از اجر دیگرى كاسته شود.
 هر كس دیگرى را به كار خلاف و انحراف دعوت كند، در كیفر مفاسد او شریك است. بنابراین، كسى كه امر به معروف مى‏كند، در پاداش همه كارهایى كه مردم به خاطر دعوتش انجام مى‏دهند شریك است.(5)

1) من راى منكراً فانكره بقلبه فقد برى و سلم و من انكره بلسانه فقد اجر فهو افضل من صاحبه و من انكره بالسیف لتكون كلمة الله هى العلیا فذلك الذى  اصاب (وسایل 11 ص 405).
2) نهج الفصاحه، جمله 8499 خیر الناس ... آمرهم بالمعروف.
3) جعل اعلاه اسفله و لا یقبل خیراً ابداً (بحار 97، ص 72).
4) و امر بالمعروف تكن اهله، (نهج البلاغه، نامه 31).
5) بحار، جلد 97، ص 87 - وسائل 11، ص 398، نهج الفصاحه، جمله 1026 (من امر بمعروف و نهى عن منكر او دل على خیر فهو شریك و من امر بسوء او دل علیه او اشار به فهو شریك).




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 یعنى : «آیا مثل دفن مرده است كه با اقدام بعضى، كفایت مى‏كند یا مثل اقامه نماز است كه بر هر فردى عیناً واجب است ؟».
 هر كدام از نظریه‏ ها طرفدارانى دارد. در اینجا، نكاتى وجود دارد كه شاید بیان آنها مفید باشد؛ براى مثال:
 1) از نظر «انكار قلبى» بر فرد فرد مردم واجب است كه قلباً از گناه متنفر باشند؛ ولى از نظر «اقدام عملى و بیانى» همین كه بعضى اقدام كنند، از دیگران ساقط مى‏شود.(1)
 2) اگر مراد ما از معروف، احیاى تمام خوبیهاى جامعه است، باید تمام مردم قیام كنند؛ اما اگر مراد احیاى نماز، روزه، حج و ... است، اقدام گروهى كافى است. همچنین، اگر مراد از منكر برچیده شدن تمام مفاسداز تمام جامعه است، باید تمام مردم به پا خیزند؛ درست مثل نظافت كردن كه اگر هدف ما نظافت همه خیابان ها، بازارها، مدارس، كوچه‏ها و خانه هاست، این كار مربوط به همه مردم مى‏شود؛ ولى اگر هدف از نظافت، قسمت‏هاى جلو چشم و حساس است، قیام بعضى كافى است.(2)
  امر به معروف و دعوت به حق، مخصوص یك گروه نیست‏
 در جامعه، از نقش افراد غافل نشویم. اگر یك فوتبالیست در میدان بازى در برابر چشم دیگران از خدا یاد كند و برنامه هاى نماز جماعت را در میدان ورزشى احیا كند؛ و اگر یك دانشگاهى در وسط درس كلام خود را قطع كند و به نماز اول وقت بایستد؛ و اگر مجریان سیما سخن و برنامه‏هاى خود را قطع كنند و در اول وقت به نماز بایستند، فرهنگ نماز اول وقت ترویج مى‏شود.
 خاطره
 روزى كه شاه از ایران فرار كرد، امام خمینى در اطراف پاریس بود. صدها خبرنگار و فیلمبردار گرد ایشان جمع شدند تا سخنان ایشان را به طور مستقیم به دنیا مخابره كنند.
 آن روز، مهمترین روز در تاریخ ایران و آن پیام هم مهمترین سخن امام بود.
 همین كه امام روى صندلى نشست و چند كلمه‏اى با دنیا سخن گفت، ناگاه از فرزند عزیزش كه در كنار ایشان بود، پرسید: آیا اول وقت نماز شده است؟ گفت: بله، الان اول وقت نماز است.
 امام سخن خود را كه در تمام دنیا به طور مستقیم پخش مى‏شد، قطع كرد و به سراغ نماز رفت. همه خبرنگاران و فیلمبرداران متحیر شدند كه چرا ناگهان سخن قطع شد. به آنان گفته شد: امام در اول وقت، سخنى با خدا دارد، نه با مردم»(3)

1) صاحب جواهر
2) كتاب امر به معروف آیة الله نورى با مثالى از بنده.
3) این خاطره را مرحوم حاج احمد آقا، فرزند امام در رمضان سال 73 در سخنرانى كه براى رانندگان تاكسى تهران داشتند، فرمودند.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 ناگفته پیداست كه حساب امر به معروف و نهى از منكر از حساب نماز، روزه و حج جداست؛ زیرا آنها ضررى به منافع و هوسهاى دیگران نمى زنند و لذا كسى با آنها مخالفتى ندارد.
 اما نهى از منكر، مخالفت با انحرافات و هوسهاى مردم است و قهراً گروهى در مقابل آن مقاومت مى‏كنند.
 بگذریم كه شناخت معروف و منكر كار هر كس نیست و قدرت برخورد و تماس با افراد مختلف نیز روان شناسى تبلیغاتى لازم دارد. اما امر به معروف زمانى مؤثر است كه آمران به معروف و ناهیان از منكر، از خلق و خوى عالى، اطلاعات كافى، آموزشهاى لازم برخودار باشند.
 از سوى دیگر، دولت و مردم از هر گونه حمایت هاى قانونى و مالى دریغ نكنند؛ براى مثال مسیر همه فیلمها و برنامه هاى صدا و سیما زنده كردن خوبیها در جامعه و محو كردن منكرات باشد. بعلاوه، مردم باید امر به معروف را یك فریضه اسلامى بدانند و نه دخالت و مزاحمت. در شعارهاى در و دیوار نیز جملاتى باشد كه مردم را به سوى كمال و نور دعوت كند و فضاى جامعه، اسلامى و فضاى رشد خوبیها و محو بدیها باشد.
 به فرموده روایات، امر به معروف حتى از جهاد در راه خدا مهمتر است؛ زیرا جهاد در تمام عمر یكى دوبار صورت مى‏گیرد؛ ولى این واجب الهى هر شب و روز در برابر چشم مردم جلوه‏گیرى مى‏كند.
 اگر امر به معروف و نهى از منكر نباشد، جامعه اسلامى بیمه نمى شود و هر روز اگر هنرمندى مثل سامرى یك گوساله طلائى درست كند، مى‏تواند نسل ما را مورد تهاجم فرهنگى خود قرار دهد. به گفته همه علما، امر به معروف و نهى از منكر از واجبات قطعى است و آن قدر اهمیت دارد كه امام حسین (ع) فرمود: هدف من از رفتن به كربلا، امر به معروف و نهى از منكر است.
 با امر به معروف تمام واجبات در جامعه عملى مى‏شود. با نهى از منكر، از همه مفاسد جلوگیرى مى‏شود. اگر یك میلیارد مسلمان هر روز به یك معروف امر و از یك منكر نهى كنند، سیماى جهان عوض مى‏شود.
 اگر روزى كه اسرائیل و آمریكا، مسلمانان منطقه‏اى را بمباران مى‏كنند، یك میلیارد فریاد بلند شود، آنها عقب نشینى خواهند كرد.
 



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :



 پیامبر اكرم (ص) فرمود: «كلمه لااِلهَ اِلاَّاللَّه عذاب الهى را از انسان دور مى‏كند؛ به شرط آنكه این كلمه مبارك مورد تحقیر و استخفاف قرار نگیرد.»
 مردى از پیامبر عزیز پرسید: «چگونه ممكن است كلمه توحید مورد استخفاف قرار گیرد؟!»
 فرمود: «اگر گناهان علنى انجام گیرد و كسى گناهكار را نهى نكند و او را تغییر ندهد، به توحید اهانت شده است.(1)

  رابطه نبوت با امر به معروف و نهى از منكر
 در سوره اعراف، در شرح وظایف پیامبر اكرم مى‏خوانیم: «مردم را امر به معروف و نهى از منكر مى‏كند.»(2)
 چه معروفى از یكتاپرستى خداوند مهمتر و چه منكرى از اطاعت طاغوت بدتر است؟ در قرآن مى‏خوانیم؛ وظیفه تمام پیامبران نسبت به مردم، دعوت به بندگى خدا و دورى دادن آنان از طاغوت است.»(3)
  رابطه امامت با امر به معروف و نهى از منكر
 امام حسین (ع)، هدف از قیام خود را چنین مى‏فرماید: آیا نمى بینید به حق عمل نمى شود و از باطل جلوگیرى به عمل نمى آید(4). و در جاى دیگر مى‏فرماید: من بنا دارم امر به معروف و نهى از منكر كنم. مى‏خواهم در دین جدم اصلاح كنم.

1) میزان الحكمه، ج 6، ص 266.
2) یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَر (اعراف/157).
3) وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فى كُلِّ اُمَّةٍ رَسُولاً اَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت (نحل 36).
4) الا تَرون ان الحق لا یعمل به و ان الباطل لا یتناهى عنه.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :



قرآن خطاب به مسلمانان مى‏فرماید، «شما بهترین امتى هستید كه بر مردم ظاهر شده‏اید؛ به شرط آنكه امر به معروف و نهى از منكر كنید.»(1)
قرآن با آنكه بارها از اهل كتاب به خاطر تعصبات نابجا و تحریف‏هاى نامشروع و توقعات بیهوده انتقاد كرده، اما از گروهى از آنان به خاطر ایمان و تلاوت آیات الهى و امر به معروف و نهى از منكر ستایش كرده است.(2)
امر به معروف كارى است كه خداوند انجام مى‏دهد :
اِنَّ اللَّهَ یَأمُرُ بِالعَدْلِ و ْلاِحْسانِ(3)
همانا كه امر به منكر كار شیطان است:
الشَّیْطانُ یَعِدُكُمُ الْفَقْرَ و َأْمُرُكُم بِالْفَحْشاء(4)
امر به معروف وظیفه عمومى است كه قرآن مى‏فرماید: تمام مردان و زنان با ایمان نسبت به یكدیگر حق ولایت دارند كه یكدیگر را به معروف وادار كنند و از منكر باز دارند و نماز به پا دارند و زكات بپردازند.(5)
آنچه در این آیه جلب توجه مى‏كند، چند نكته است:
1) از آغازِ تكلیف، همه مردم از هر سن و صنف و نژادى كه باشند، بر دیگر مؤمنان حق ولایت دارند؛ یعنى امر و نهى آنان بر اساس حق ولایتى است كه خداوند قرار داده است و هرگز نام دخالت بى جا، مزاحمت و فضولى بر این كار روا نیست.
2) مقام ایمان است كه به مسلمانان این حق را مى‏دهد و این حق براى سایر مردم وجود ندارد.


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


تمام پدران و مادران در طول تاریخ، فرزندان خود را به كارهایى واداشته و از كارهایى نهى كرده‏اند بنابراین، مسأله امر و نهى و تشویق و هشدار، ریشه در درون هر انسانى دارد و مربوط به زمان و مكان و یا نژاد و منطقه خاصّى نمى شود.هر مسأله‏اى این گونه فراگیر باشد، نشانه از فطرى بودن آن دارد.
عكس العمل حیوانات در برابر خطرها
مسأله هشدار و اخطار و یا فریاد در برابر خطرها و انحرافها، مخصوص انسانها نیست. در قرآن مى‏خوانیم: همین كه مورچه‏اى دید حضرت سلیمان با لشكرش در حركتند، فریاد زد و به سایر مورچگان گفت: به لانه‏هاى خود بروید تا پایمال آنان نشوید.(1)
و همین كه هدهد در پرواز خود از فضاى كشور سبا متوجه انحراف مردم شد و دریافت كه مردم خورشید پرستند، نزد حضرت سلیمان آمد و با ناله خود، از این انحراف شكایت كرد.(2)
بنابراین، فریاد در برابر انحراف و دلسوزى براى دیگران، نه تنها مسأله‏اى فطرى براى انسانهاست، بلكه ریشه غریزى در حیوانات دارد؛ لذا اگر گفته شود كه انسانِ بى تفاوت از حیوان پست تر است، سخن گزافى نباشد، البته مسؤولیت همه مردم نسبت به امر به معروف و نهى از منكر یكسان نیست؛ بلكه وظیفه علما و دولتمردان از دیگران بیشتر است.(3)
ریشه عقلى
امر به معروف و نهى از منكر یك ضرورت عقلى است. این مسأله بقدرى روشن است كه نگرانم اگر توضیحى داده شود، همچون ابرى جلوى خورشید، از شفافیت آن بكاهد.
كدام عاقل است كه سكوت در مقابل خطر و انحراف راپسندیده و آن را محكوم نكند؟
كدام عقل است كه راهنمایى، دلسوزى، تشویق به كار خیر و جلوگیرى از مفاسد را لازم نداند؟
از آنجا كه دین اسلام مطابق با عقل و فطرت است، مى‏توان گفت كه تمام آیات و روایاتِ امر به معروف و نهى از منكر، ما را به همین قضاوتِ روشن عقل ارشاد مى‏كند.

1) حَتّى‏ اِذا اَتَوْا عَلى‏ وادِ النَّمْلِ قالَتْ نَمْلَةٌ یا اَیُّها النَّمْلُ اُدْخُلُوا مَساكِنَكُم لایَحْطِمَنَّكُم سُلَیمانُ و جُنُودُه و هُم لایَشْعُرونَ. نمل / 18.
2) وَجَدْتُها و قَومَها یَسجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِن دُونِ اللّه ...نمل/24.
3) لَولا یَنْهاهُمُ الرَّبّانیُّونَ و الاَحْبارُ عَن قَولِهِمُ اْلاِثْمَ. مائده / 63.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


فصلی از حماسه امام حسین(ع)

امر به معروف و نهی از منکر به سبک اسراء

"خدا رحمت کند مرحوم آیتی (رضوان الله علیه) را، چه مرد بزرگواری بود، چه عالم متقی ای بود که از دست ما رفت. ایشان کتابی دارد به نام "بررسی تاریخ عاشورا" که شاید خیلی از شما دیده باشد. کسانی هم که ندیده اند، ببینید و بخوانند، مجموعه سخنرانیهایی است که ایشان ایراد کرده است. بعد از فوت ایشان این سخنرانی ها را چاپ کردند. در میان کتاب هایی که به زبان فارسی در این زمینه شده است اگر نگوییم بهترین آنهاست. قطعاً از بهترین آنهاست. حالا اگر از نظر تجزیه و تحلیل نگوییم در درجه ی اول یا فرد اول است ولی از جنبه ی استناد یعنی از جنبه ی اینکه مطالبش مستند به تواریخ معتبر است، قطعاً بی نظیر است. در آنجا این مرد روی این مطلب خیلی تکیه کرده است که اصلاً تاریخ کربلا را اسرا نگهداری کردند و بزرگترین اشتباهی که دستگاه امری کرد مسئله اسیر گرفتن اهل بیت و سیر دادن آنها به کوفه و بعد به شام بود و اگر آنها این کار را نکرده بودند، شاید می توانستند تاریخ این نهضت را محو کنند یا لااقل یک مقدار از اثر و قدرت بیندازند ولی به دست خودشان کاری کردند که برای اهل بیت پیغمبر فرصت ایجاد کردند و آنها این تارخ را در دنیا مسجّل نمودند. آنها باور نمی کردند که یک عده زن و بچّه خرد شده مصیبت دیده حداکثر استفاده را از این فرصت ها ببرند، و چه کسی باور می کرد، و چطور این ها تبلیغ کردند ... (همان- ص 292)





ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


جمعه 8 آذر 1392 :: نویسنده : مریم آ

"در فقه خوارج امر به معروف و نهی از منکر تعقلی نیست، تعبدی است. یعنی به نتایج آن کاری ندارند. "یعنی انسان حق ندارد حساب و منطق را در آن وارد کند. او باید کورکورانه و چشم بسته امر به معروف و نهی از منکر کند ولو یقین دارد که در اینجا سرمایه را مصرف می کند و سودی هم نمی برد. می گوید به ما مربوط نیست خدا به ما گفته تو باید به هر حال امر به معروف و نهی از منکر کنی." (نهج البلاغه- خطبه 175- ص 285)

"راز انقراض خوارج همین بود که در امر به معروف و نهی از منکر، مُنکِر منطق بودند. می آمدند در حضور یک جبّار گردنکش در حالی که شمشیرش را کشید بود یقین داشت که در اینجا حرفش کوچکترین اثری ندارد، ولی می گفت. او هم آناً او را معدوم می کرد. به اصطلاح تاکتیک نداشتند، منطق و حساب در کارشان نبود." (نهج البلاغه- خطبه 175- ص 286)





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 کسانی که امر به معروف و نهی از منکر را به خاطر خطرات و زحماتش ترک می کنند، کسانی هستند که اگر در نماز و روزه هم خطر و مانعی ببینید زحمت و ریاضتی ببینند، آنرا هم ترک می کنند. عبادتی را می خواهند که بی دردسر باشد.

حجاب اسلامی الگوی کشوری است

"شما اگر بخواهید به شکل غیرمستقیم امر به معروف کنید، یکی از راه های آن این است که خودتان صالح و باتقوا باشید، خودتان اهل عمل و تقوا باشید. وقتی خودتان این طور بودید مجسمه ای خواهید بود از امر به معروف و نهی از منکر. هیچ چیز بشر را بیشتر از عمل تحت تاثیر قرار نمی دهد." (همان- ص 238) اگر قبل گفتن عمل کنیم عمیق تر و سریع تر می توانیم در مخاطب خود اثر گذاشته و او را به پذیرش پیام خود متقاعد سازیم. علی (ع) می فرماید: "هرگز شما ندیدید که شما را به چیزی امر کنم مگر اینکه قبلاً خودم عمل کرده ام و من هرگز شما را از چیزی نهی نمی کنم مگر اینکه قبلاً خودم آن را ترک کرده باشیم" (نهج البلاغه- خطبه 175)

بنابراین هر مصلحی اول باید صالح باشد تا بتواند مصلح باشد- "در مکتب انبیاء و اولیاء این را می بینیم، همیشه می گویند ما رفتیم (شما هم بیایید)" (همان- ص 239)

در جنگ بدر رسول گرامی اسلام اول عزیزترین افراد خود را به میدان می فرستد علی (ع) و حمزه ی سیدالشهدا.

در روز عاشورا حسین بن علی (ع) قبل از همه نزدیکترین خویشان خود را ابتداء به سوی شهادت به میدان نبرد و جهاد می فرستد. آیا اگر امام، عزیزانش را در مدینه می گذاشت کسی معترض آنها می شد؟ ابداً. (همان- ص 240) ولی اگر چنین می کرد، آیا امروز این چنین در ایجاد حرکت و حیات در بین مسلمانان و انسان های آزاده موثر بود؟ این اوج عمل بود، و اوج تأثیرگذاری

مرز امر به معروف و نهی از منکر کجاست؟

وقتی بخواهیم امر و نهی کنیم ولی جان و مال و آبرویمان در خطر باشد چه کنیم؟ پاسخ بطور اجمال این است: باید دید که آیا فساد و ضرر کدام بیشتر است.

رسول گرامی اسلام در این باره فرموده اند: وقتی دو حرمت با یکدیگر تزاحم و اجتماع پیدا می کنند، لزوماً باید حرمت کوچکتر را فدای حرمت بزرگتر کنیم.

مثلاً اگر برای پوست میوه ای که کسی در کوچه انداخته نهی از منکر کنید و بعد آن فرد فحش و ناسزا به شما بگوید و ... اینجا لازم نیست. اما در یک وقت هم هست که موضوع امر به معروف و نهی از منکر، موضوعی است که اسلام برای آن اهمیتی بالاتر از جان و مال و حیثیت انسان قائل است، می بینید قرآن به خطر افتاده است .... (همان- ص 251) اینجا دیگر باید از جان و مال و آبرو گذشت و اسلام و قرآن را از خطر نجات داد.

بنابراین باید دید موضوع امر به معروف و نهی از منکر چیست، اینجاست که می بینیم ... حسین بن علی، فهماند که انسان در راه امر به معروف و نهی از منکر به جایی می رسد که مال و آبروی خودش را باید فدا کند، ملامت مردم را باید متوجه خودش کند..." (همان- ص 251)

بین منافع شخص و منافع اسلام باید اسلام را ترجیح داد. در امور شخصی اهل تساهل و گذشت در امور دینی اهل صلاحیت و سختی.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


حدیث (1) قال على علیه السلام :

وَماأعمالُ البِرِّ كُلُّها وَالجِهادُ فى سَبیلِ اللّه‏ِ عِندَ المرِ بِالمَعرُوفِ وَالنَّهىِ عَنِ المُنكَرِ إِلاّ كَنَفثَةٍ فى بَحرٍ لُجِّىٍّ؛

همه كارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون قطره‏اى است در دریاى عمیق.

نهج البلاغه، حكمت 374

حدیث (2) امام على علیه السلام :

إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ وَالنَّهىَ عَنِ المُنكَرِ لا یُقَرِّبانِ مِن أَجَلٍ وَلا یَنقُصانِ مِن رِزقٍ ، لكِن یُضاعِفانِ الثَّوابَ وَیُعظِمانِ الجرَ وَأفضَلُ مِنهُما كَلِمَـةُ عَدلٍ عِندَ إمامٍ جائِرٍ؛

امر به معروف و نهى از منكر نه اجلى را نزدیك مى‏كنند و نه از روزى كم مى‏نمایند، بلكه ثواب را دو چندان و پاداش را بزرگ مى‏سازند و برتر از امر به معروف و نهى از منكر سخن عادلانه‏اى است نزد حاكمى ستمگر.

غررالحكم، ج2، ص611، ح3648




ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




( کل صفحات : 3 )    1   2   3   
درباره وبلاگ

تأثیر امر و نهى زبانى - اگر انجام گیرد - از تأثیر مشت پولادین حکومتها بیشتر است.
من چند سال است که گفته‏ ام امر به معروف و نهى از منکر ...
تجربه کنید. منکرى را که دیدید، با زبان تذکّر دهید.
اصلاً لازم هم نیست زبان گزنده باشد و یا شما براى رفع آن منکر، سخنرانى بکنید. یک کلمه بگویید: آقا! خانم! برادر! این منکر است.
شما بگویید، نفر دوم بگوید، نفر سوم بگوید، نفر دهم بگوید، نفر پنجاهم بگوید؛ کى مى‏تواند منکر را ادامه دهد؟
... بعضى گفته‏ اند که باید احتمال تأثیر وجود داشته باشد. من مى‏ گویم احتمال تأثیر همه جا قطعى است ...
براى مردم، حرف اثر دارد.
امام خامنه ای

مدیر وبلاگ : مریم آ
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic